Italiaanse wijnen en streekproducten in hartje Antwerpen

Toen Italië eind februari in lockdown ging en het corona virus ook bij ons steeds meer op de voorgrond kwam werd werd al snel duidelijk dat we een andere manier van leven zouden gaan ontdekken. Op 18 maart 2020 ging België in lockdown en moest ook La Scoperta, een Italiaanse speciaalzaak en enoteca te Antwerpen, noodgedwongen de deuren sluiten. Zonder toekomstperspectief werden bestaande plannen (voorlopig) opgeborgen en werd beslist om het beste van de situatie te maken. Na reeds 3 jaar samenwerking klopte La Scoperta aan onze deur voor een revisie van de digitale strategie en de webshop volledig op maat te vernieuwen.

Inkomdeur La Scoperta

Verplichte sluiting, vaste kosten en dreigende technische werkloosheid

Aangezien er geen klanten meer konden langskomen en om het personeel niet op technische werkloosheid te moeten zetten werd samen besloten om de winkel een make-over te geven. Het tienjarige bestaan van de winkel zal mogelijk in mineur passeren maar op deze manier geven ze toch een extra reden om opnieuw langs te komen wanneer de winkel open mag. Deze kleine renovatie was tevens een uitstekende opportuniteit om de voorraad te controleren en optimaliseren. Op deze manier blijft het personeel gespaard van de technische werkloosheid en konden ze hun sluitingstijd nuttig spenderen. 

Aan de andere kant heeft het bedrijf te kampen met de vaste – en personeelskosten die gepaard gaan met de fysieke winkel. Om deze te kunnen blijven dekken wordt hevig ingezet op de volledig vernieuwde webshop en sociale media. Door nu ook wijnabonnementen en meeneemgerechten aan te bieden kan het bedrijf een deel van de inkomsten recupereren én automatiseren.

Waarom een lokale aanpak ook online werkt

Om het lokale en artisanale karakter van deze charmante speciaalzaak ook in deze ingewikkelde tijden aan de man te brengen, leveren ze vanaf nu ook gratis binnen het Antwerpse met een elektrische cargo fiets. Door zelf te leveren kon La Scoperta toch nog die persoonlijke connectie met hun trouwe klanten behouden. Het vluchtig contactmomentje tijdens de contactloze levering doet bovendien veel klanten, en het personeel, zichtbaar deugd. 

De lekkere streekgerechten en antipasti werden omwille van de sluiting ook online aangeboden. Daarnaast werden authentieke Italiaanse receptenboxen gecreëerd om toch een La Scoperta ervaring te kunnen bieden, maar dan thuis. Alle functionaliteiten worden naadloos geïntegreerd in de website. Ze vormen een goed voorbeeld van een lokale onderneming die geleidelijk aan evolueert naar een hybride onderneming waarin de lokale en online kanalen elkaar versterken. 

De corona checklist van La Scoperta

Vragen? Opmerkingen? Of misschien wat vrijblijvend advies nodig? Laat dan zeker iets weten op hello@kmo-webshop.be, ik help je met veel plezier verder!

Profielfoto Pieter Steger

A title

Image Box text

Over  de auteur
Pieter startte zijn eerste zaak in 2017 tijdens zijn master in marketingmanagement aan de KU Leuven. Doorheen de jaren bouwde hij zijn eerste netwerk uit als digitaal partner voor KMO’s. Als digitale duizendpoot helpt en begeleidt hij ondernemers een weg te banen doorheen de digitale jungle van vandaag. Laat jezelf inspireren tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek of een snelle brainstorm sessie.