De uitdagingen van een economie in lockdown

Het is meer dan waarschijnlijk dat corona nog voor onbepaalde duur greep zal hebben op onze economie. Bedrijven hebben vaak te kampen met restricties zoals de strenge maatregelen en een beperkte oppervlakte van de winkel. Ook de gemiddelde doorlooptijd van een klant kan al snel zorgen voor langere wachtrijen buiten. Het mooie weer en het feit dat veel mensen zich over de hele dag vrij kunnen maken om te winkelen maakt de situatie iets draaglijker. Wanneer iedereen opnieuw moet gaan werken zal dit jammer genoeg gepaard gaan met minder spreiding, meer piekmomenten en dus ook meer omzetverlies. Hoe bedrijven in deze afstandelijke samenleving kunnen overleven hangt dus grotendeels af van de flexibiliteit en innovativiteit van de winkelier. 

Op zoek naar innovatie en creativiteit

De afbouw van de corona maatregelen is een proces van lange adem. Naarmate de situatie vordert zal ook meer en meer gezond verstand nodig zijn om op een duurzame manier om te gaan met de hindernissen en opportuniteiten die hieruit voortkomen. De druk ligt dan ook bijzonder hoog bij veel kleinere en lokale ondernemers. Om die steeds toenemende druk draaglijker te maken gaan ondernemers uit alle sectoren proactief op zoek naar innovatieve technieken om hun bedrijf op een veilige manier te kunnen herstarten.

De klassieke brick-and-mortar winkel werden noodgedwongen gesloten, dus sloegen veel ondernemers een digitaal pad in. Via hun website, emails en sociale media delen ondernemers spontaan het laatste nieuws over hun producten en de acties die worden ondernomen om een veilige service te kunnen garanderen. De onmisbaarheid van een degelijke digitale strategie is dan ook pijnlijk duidelijk geworden. Veel bedrijven ondergingen noodgedwongen een complete digitale transformatie en verbaasden zichzelf ermee dat online verkopen, telewerken,… perfect kan.

Restaurants bieden allerlei nieuwe producten aan, van een doe-het-zelf “Hello Fresh“-pakket tot volledige vijf-gangenmenu’s met aangepaste wijnen thuisgeleverd. Cafés en sportclubs werken bijvoorbeeld nauw samen met brouwers en andere leveranciers om ook tijdens de sluiting omzet te genereren.  Klanten kunnen nu al bestellen aan een kortingstarief zodat de vaste kosten ook tijdens de sluiting gedekt blijven en de klanten in betere tijden weer volop kunnen consumeren. 

Bloemenwinkels maken gretig gebruik van de situatie om bestellingssystemen op te zetten. Om hun inkomsten te automatiseren en een kwalitatieve service aan hun vaste klanten aan te bieden worden ook meer en meer bloemenabonnementen à la Bloomon opgesteld. Veel mensen bestellen immers iedere week of maand een vast boeketje bij hun lokale bloemist. 

Een vers brood en lekkere charcuterie halen is sinds de lockdown niet meer hetzelfde. In het weekend staan er vaak tientallen mensen in een rij tot het einde van de straat, behalve wanneer het regent. In deze vaak kleinere handelszaken wordt met man en macht gewerkt om alle maatregelen te nemen. Om de klanten sneller te kunnen bedienen vraagt men vaak om op voorhand te bestellen. 

Sommige retailers laten videochats met hun verkoopspersoneel toe. Klanten  kunnen inbellen naar de winkel en via video bepaalde artikelen zien en advies ontvangen. Nadien kan men meteen bestellen aan de telefoon of via een webshop. Andere winkels kiezen ervoor om enkel op afspraak te werken. 

Lokaal winkelen maar dan online

Door voortdurend in contact te staan met je lokale omgeving via sociale media blijf je ook in deze moeilijke tijden in contact met je klanten. Er zijn gespecialiseerde kanalen zoals Hoplr, een platform dat je rechtstreeks verbindt met lokale bewoners én ondernemers. Het platform telt ondertussen al meer dan 400.000 gebruikers in België en Nederland en wordt in deze tijden vaak gebruikt om speciale maatregelen en last-minute oplossingen mee te delen, met succes!

Je kan natuurlijk ook de handen in elkaar slaan met ondernemers uit de buurt en zo bepaalde lasten delen, zoals leveringen aan lokale consumenten. Misschien kan je wel een totaalpakket aan de consument aanbieden met producten uit verschillende winkels. Mogelijk maak je met een beetje creativiteit het werk weer een beetje aangenamer.

Combineer je winkel met een online verkoopkanaal

Het internet is 24/7 open en volledig corona-free, je biedt je producten geheel contactloos en 100% hygiënisch aan en beperkt tegelijkertijd de winkeldrukte tijdens piekmomenten. Je vervolledigt je digitale aanwezigheid waardoor je sociale media en andere promoties meer effect zullen hebben. En als dat nog niet genoeg is kan je misschien ook analyseren en ontdekken hoe en naar waar je klanten op zoek gaan. Dat allemaal én meer in een overzichtelijke webshop. 

Zorg ervoor dat je klanten niet steeds naar je winkel hoeven te komen om hun favoriete producten aan te kopen. Op z’n minst minimaliseer je de tijd die nodig is om alle producten te kiezen en aan te kopen. Je zorgt dus voor een optimaal bestelprocedure waarin je enkel en alleen de producten moet overhandigen. Dat betekent dus ook dat je winkel, producten en betalingsterminal iets minder vaak ontsmet moeten worden.

Het is onze plicht als ondernemer om ervoor te zorgen dat we er alles aandoen om onze producten en diensten te kunnen blijven aanbieden en dat terwijl we de maatregelen van de overheid zo goed mogelijk opvolgen. Het is tenslotte in het belang van onze maatschappelijke gezondheid. 

Vragen? Opmerkingen? Of misschien wat vrijblijvend advies nodig? Laat dan zeker iets weten op hello@kmo-webshop.be, ik help je met veel plezier verder!

Profielfoto Pieter Steger

A title

Image Box text

Over  de auteur
Pieter startte zijn eerste zaak in 2017 tijdens zijn master in marketingmanagement aan de KU Leuven. Doorheen de jaren bouwde hij zijn eerste netwerk uit als digitaal partner voor KMO’s. Als digitale duizendpoot helpt en begeleidt hij ondernemers een weg te banen doorheen de digitale jungle van vandaag. Laat jezelf inspireren tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek of een snelle brainstorm sessie.